Een paar dagen geleden, augustus 2016, heb ik het Pieterpad gewandeld. Het Pieterpad is een lange afstands wandelpad (LAW9) van 492km en loopt van Pieterburen aan de kust in Groningen, naar de Sint Pietersberg naast Maastricht in Limburg. Je krijgt heel wat van Nederland te zien op die manier. Als voorbereiding heb ik een aantal blogs gelezen van mensen die ook het Pieterpad gewandeld hebben. Nu ik terug ben, deel ik graag mijn ervaring om zo mensen die ook het voornemen hebben het pad te wandelen, te kunnen helpen in hun voorbereidingen.

##Route

Zelf heb ik het Pieterpad niet volgens de etappe’s gelopen zoals deze opgezet zijn. De route bestaat uit 26 etappes. Ik heb het Pieterpad in 19 dagen gelopen, dus mijn planning zag er iets anders uit.

  1. Pieterburen - Mensingeweer, 17km
  2. Mensingeweer - Midlaren, 42km
  3. Midlaren - Rolde, 20km
  4. Rolde - Schoonoord, 25km
  5. Schoonoord - Coevorden, 28km
  6. Coevorden - Rheeze, 18km
  7. Rheeze - Lemele, 24km
  8. Lemele - Nijverdal, 17km
  9. Nijverdal - Laren, 23km
  10. Laren - Zelhem, 33km
  11. Zelhem - Zeddam, 27km
  12. Zeddam - Millingen aan de Rijn, 23km
  13. Millingen aan de Rijn - Plasmolen, 27km
  14. Plasmolen - Smakt, 31km
  15. Smakt - Velden, 36km
  16. Velden - Roermond, 37km
  17. Roermond - Susteren, 28km
  18. Susteren - Valkenburg, 33km
  19. Valkenburg - Sint Pietersberg, 15km

Aangezien ik geen getrainde wandelaar ben, heb ik echt wel even moeten wennen aan het lopen van lange afstanden. Voor mijn gevoel voelde ik me ingelopen na een dag of 10. Toen waren de eerste blaren genezen en waren de eerste pijntjes in de voeten/knieën voorbij danwel ik raakte eraan gewend.

De route bestaat voornamelijk uit bospaden, smalle spoortjes langs akkers, gras, weiland en asfalt. Daar had ik me persoon op verkeken. Ik dacht dat het vrijwel alleen asfalt zou zijn. Dat was geen nadeel, alleen maar leuker! Hou er wel rekening mee dat de kilometers op andere ondergronden niet zo snel gaan als op asfalt.

Soms, als je voeten pijn doen bijvoorbeeld, leek er geen einde aan de dag te komen. Motivatie was dan ver te zoeken. Ik ben dan zo dat ik ga kijken wat er helpt me daarbij te helpen. Dus niet naar het einde van de dag kijken bijvoorbeeld, maar alles per kleinere eenheid: per uur of soms per aantal meter, of tot de volgende wit/rood markering. Op een gegeven moment merk je dat dat verdwijnt. Ik vermoed omdat het lopen dan begint te wennen. Je loopt dan gewoon en de kilometers komen als vanzelf.

##Paklijst

Omdat lopen met zo min mogelijk kilo op je rug nu eenmaal veel fijner is, heb ik van tevoren goed bekeken wat ik nodig zou hebben en wat niet. Ik wilde zo lichtgewicht en zo minimalistisch mogelijk inpakken. Natuurlijk kan het altijd met minder, maar dit voelde voor mij ok.

Bij elkaar was alles ongeveer 10kg, een beetje afhankelijk van hoeveel eten ik bij me droeg.

Mijn tas had ik gepakt in 3 lagen. Helemaal onderop plat op de bodem de packing cube met kleding. Daar bovenop de tent, lakenzak, slaapmat, organizer, brillenkoker, picknickkleed en zonnepaneel. Daar bovenop lag mijn eetzak en bord. Vest, bidon en carabiners hingen aan de buitenkant van m’n tas. De rest zat in het topvak.

##Slapen

Slapen heb ik hoofdzakelijk in mijn tent gedaan. Een lichtgewicht 2-persoons tentje: Nordisk Telemark LW2. Als 2-persoons zou ik ‘m echter niet aanraden. Hij is relaxt voor als je in je eentje gaat en je tas binnen wilt hebben liggen. Een slaapzak heb ik niet meegenomen. In plaats daarvan heb ik een lakenzak meegenomen. Maar qua temperatuur vielen de zomernachten toch wat tegen: 9-13˚C. Daarvoor had ik een hammamdoek (grote, dunne en lichte handdoek) meegenomen, om over me heen te leggen. Halverwege de week heb ik er toch voor gekozen de hammamdoek om te wisselen bij ouders van vrienden waar ik sliep voor een picknickkleed. Zelfde dubbele functies: relaxen op het gras en voor de nacht, maar warmer. Een nadeel: door de waterdichte zijde zweet je ‘s nachts best wel.

De campings heb ik voordat ik ging wandelen uitgezocht en op een kaart in Google Maps gezet. Meer campings dan nodig was, zodat er opties genoeg waren en ik niet vast zat aan bepaalde routes. Je kunt overigens prima bij een camping aankomen zonder dat je gereserveerd of van tevoren gebeld hebt. Er was altijd wel plek. Ik had ook een pas van de Natuurkampeerterreinen en de SVR-campings bij me. Bij de SVR-campings vragen ze niet altijd om die pas. ‘S ochtens moest ik de tent altijd wel weer nat inpakken voor het ochtenddauw of de regen van de nacht. Maar, als je je tent aan het einde van de middag weer hebt staan is ‘ie voor de nacht wel weer droog.

Voor de echte koude/natte nachten heb ik een hotel of bed & breakfast geboekt via de Booking.com app. Het had gekunt hoor, in de tent slapen, maar jezelf soms even verwennen is ook wel lekker! En geloof me, een echt bed voelt dan echt als verwennerij!

##Eten en drinken

Krentenbollen en bananen. Ik kan ze niet meer zien, haha. Lekker makkelijk als ontbijt en lunch. Natuurlijk at ik ook andere dingen. Appels, bakjes met fruit, drinkyoghurt, smoothie, vruchtensap, dat soort dingen ging er meestal direct in na supermarktbezoek, zodat ik er niet mee hoefde te sjouwen. Oh, en koffie. Vergeet nooit het bakje gratis koffie bij de supermarkt! En voor de gevallen dat ik ‘s ochtends geen supermarkt in de buurt had, had ik een reep chocolade bij. Ging ook prima! (Nee nee, niet een hele reep per ochtend. 2 stukjes!)

Avondeten heb ik, op 2 restaurants na, koud gedaan. Zo hoefde ik geen brander en gastankje mee te nemen. Scheelde weer gewicht. Meeste keren heb ik een maaltijdsalade gegeten met iets extra erbij (een kleine pastasalade oid), want ik ben een grote eter en de reserves moeten wel weer bijgevuld worden.

Voor drinken onderweg had ik een 0,75l bidon bij me. Eerst had ik ook nog een volle 1l spafles bij me voor als de bidon leeg zou zijn, maar dat gebeurde eigenlijk niet. Ik kon ‘m altijd wel weer ergens bijvullen. Die fles heb ik na een week ook weg gedaan.

##Kleding en schoenen

Kleding heb ik zo minimaal mogelijk gehouden. Naast wat ik aan had (shirt, korte broek, boxer, sokken), had ik van alles 1 extra bij. Behalve de korte broek. In plaats daarvan een afritsbroek (niet gebruikt). Alles zat in een packing cube die ik ‘s nachts als hoofdkussen gebruikt heb. Shirt, boxer en sokken zijn allen van merino wol: licht, snel droog en neemt geen geur op. Korte broek is sneldrogend (O’neill).

Ik heb als experiment lage, categorie A schoenen meegenomen. Normaal zou ik hoge categorie B schoenen meenemen. Dit waren Meindl X-SO Wave GTX’s. Waterdicht dus ook. Dat ging prima. Wel 4 blaren gelopen, maar dit was niet te wijten aan de schoen. Mijn kleine tenen liggen beiden iets onder de teen ernaast. Dus dat waren eigenlijk meteen 2 blaren. De andere 2 waren te wijten aan een natte sok. Goed in de gaten houden dus. (Hier nog 8 tips om blaren te voorkomen)

##Verzorging

In een Eagle Creek tasje had ik m’n tandenborstel en tandpasta, zonnebrand, kleintje deo, zeep, Deet, handdoek, blaarpleisters en hygiënische handgel. De zeep was een probeersel omdat het lekker licht was. Maar het schuimde niet zo veel, dus ik zou een compact zeepblokje in een zakje meenemen. De Deet en zonnebrand heb ik niet gebruikt. M’n onderbenen waren wel lek geprikt. Eigen schuld, dikke muggebult!

##Electronica

Qua electronica had ik alleen een telefoon bij me. En apparaten om die op te laden: een GoalZero Nomad 7 zonnepaneel en een PowerAdd Apollo 2 accu (10000mah). Het zonnetje was niet altijd zo goed aanwezig om m’n telefoon met de zon op te laden helaas. Dus ik moest ‘m alsnog vaak aan het stopcontact hangen. De keren dat dat wel kon was super mooi. Binnen 2 uur volle zon was m’n telefoon weer op 100%.

M’n camera had ik eerst ook mee. Maar die gebruikte ik niet omdat dat gedoe was met uit de tas halen. Ik gebruikte voor foto’s alleen m’n mobiel. Camera heb ik na een week meegegeven met vrienden met wie ik een dag samen liep.

Op mijn telefoon had ik de route bij me in Google Maps. Hierdoor hoefde ik de boekjes niet mee te nemen.

##Lichtgewicht, minimalistisch en dual purpose

Omdat ik lekker licht wilde lopen (ongeveer 10kg) heb ik erg gelet op wat ik wel en niet mee nam. En daarbij ook of een item meerdere doelen kan dienen. Zo gebruikte ik mijn carabiners om mijn zonnepaneel op mijn rugzak te bevestigen, maar ook om te gebruiken als handvat voor de groentetasjes van de supermarkt die ik als tas gebruikte voor avondeten, en om wat te doen hebben met mijn handen onderweg (ik dacht er eerst aan een stressballetje mee te nemen). Mijn hammamdoek (later picknickkleed) gebruikte ik als laken om op te liggen en als extra dekentje.

Bij de items waar het kon heb ik ook erg gelet op gewicht. De tent bijvoorbeeld weegt 950 gram, m’n regenjas 100 gram (regenbroek heb ik thuis gelaten, in plaats daarvan gekozen voor een sneldrogende korte broek), lakenzak weegt een kwart van een simpele slaapzak, zelfde geldt voor de slaapmat en de spork weegt nagenoeg niks.

##En verder…

Je ontmoet veel mensen onderweg. Ik heb de wandeling alleen gemaakt en dan merk je helemaal dat je snel aanspraak hebt. Mensen op campings die naar je toe komen met de vraag of je thee of koffie wilt. Mensen onderweg die even of voor een hele dag aanhaken bij je wandeling. Dat is erg leuk! Het Pieterpad verbindt op een bepaalde manier wel.

Als je alleen loopt heb je zeeën van tijd. Tijd om te denken over van alles en nog wat. Van tevoren had ik het idee na te willen denken over een aantal onderwerpen. Dit werkte (voor mij) niet. Het leek veel te geforceerd. Onderwerpen die belangrijk zijn dienen zich vanzelf wel aan als je in je eentje bent voor zo lang. Laat het gewoon gebeuren. Zelf heb ik ervoor gezorgd dat dat constructief bleef. Aan het einde bijna hardop conclusies benoemen. En eventueel die conclusie later nog eens herkauwen. Dat werkte bij mij erg fijn. Maar, zorg dat het denken niet overslaat in piekeren. Daar heb je niks aan. Zet dan lekker je gedachten op nul. Gewoon even aan niks denken. Dat is ook lekker!

Prachtige zonsopkomst

Waar je normaal gesproken op asfalt prima een snelheid van 5 kilometer per uur kunt rekenen (inclusief kleine pauzes), kun je dat op het grootste deel van het Pieterpad niet. Zeker na regenval zijn de slikspoortjes glad en de bospaden blubberig. Als je in de hoofd hebt dat je gewoon wat langer over de kilometers doet is er niks meer aan de hand.

Droge sokken! Twee blaren zijn ontstaan door natte sokken. Het is dus belangrijk om ten alle tijden in droge sokken te lopen. Verwissel desnoods tijdens je wandeling je sokken. Ik zou aanraden minimaal 3 paar mee te nemen. Zo kun je altijd een paar uitwassen op een camping en gedurende de nacht in je tent en de dag erop aan je rugzak laten drogen én heb je een extra droog paar bij je.

Tijdens mijn wandeling ben ik 8 kilo afgevallen. Blijkbaar is zo’n wandeling echt niet niks. Het vraagt wat van je lichaam. Achteraf gezien had ik meer moeten eten denk ik. Gedurende de dag at ik steeds kleine hoeveelheden en at avondeten gewoon normaal. Deze verdeling had beter gekund.

##Veel succes en geniet

Het kan zijn dat je dit hebt gelezen uit algehele interesse. Maar het zou ook zomaar eens zo kunnen zijn dat je het voornemen hebt het Pieterpad te gaan lopen. Gaaf! In dat geval: heel erg veel succes, veel plezier en geniet van al het moois dat je tegenkomt!

"Tussen wens en vervulling ligt een grote afstand"