W00tcamp, de jaarlijkse hackathon bij Q42. 15 teams met Q'ers en vrienden van Q knallen twee dagen aan hun eigen project. Projecten die een gemis fixen, die bestaande dingen fixen op een manier zoals past in 2016 of gewoon hele vette out-of-the-box ideeën.

Het lijstje met projecten van dit jaar (op willekeurige volgorde ;-) )

  • CMS (Cavia Management System) - Een geautomatiseerd cavia hok aangestuurd via allerlei sensoren.
  • Light Tracks - Huelampen die van kleur in sync lopen met een video.
  • Mario Card - Mario Kart, maar dan als kaartspel
  • Eyecatch - Doventalk in de Hololens.
  • iSupport - Je budget voor goede doelen automatisch gespreid inzetten.
  • GroundHawQ - Een rover met een gundetector.
  • Dreamcatcher - Kaartspel.
  • Javascript for kids - Next level programmeren voor kids.
  • Shiny Waga - Mooie rondom opnames van een auto of motor maken.
  • Willy Wonka - Licht magisch maken.
  • The Button - Een knop voor alles.
  • The Door - De deur bij onze 070 locatie openen.
  • Hooli - Een connected hoolahoop.
  • Lego Sorted - Een Lego sorteer machine.
  • The Hodor - Een deur slim openen.

Oh, en als je deze pagina dan toch gaat bekijken, zet dan onderstaand nummer even aan. Alleen dan kom je écht in de sfeer van w00tcamp! :D

Dag 1

  • 9:00Kick-off
  • 12:30Lunch
  • 18:00Foodtruck buiten met burgers, pasta en salade
  • 19:00Massages
  • 22:00Tussentijdse demo

Magische lamp!

Bij w00tcamp zijn vaak veel projecten waarbij naast programmacode ook fysieke dingen gemaakt worden. En er zijn soms ook projecten waarbij geen regel geprogrammeerd wordt, maar enkel spelregels bedacht worden. De spellen Mario Card en Dreamcatcher zijn dit jaar van zulke projecten. En spelregels is ook een heel leuk ding. Bij Dreamcatcher werd bijvoorbeeld het prisoner's dillema ingebakken.

Playtesten

Magische button met de jazzhands van Ted in de achtergrond

Opperste concentratie

Tijdens w00tcamp worden er ook altijd weer ritjes gemaakt richting de locale hardwareleveranciers. Hoe goed de voorbereidingen ook gegaan zijn. Er wordt dan ook altijd gretig gebruik gemaakt van iemand die op het fietsje stapt: "Kun jij dit nog even meebrengen? En dit?".

Klussen aan de Lego sorteermachine

Uitzoeken hoe bestaande signalen gebruikt kunnen worden

:D

Knalmodus!

Eau Eau Den Haag. Kraanwater met een besje en een blaadje.

De rails voor de camera ligt.

Plannen bedenken voor het Cavia Management System

Even een expert uit een ander team raadplegen. Kan gewoon.

Testing. En in de achtergrond vinden wat hersenkrakers plaats.

Burgertje scoren

En na het eten gewoon doorknallen.

In de avond wordt traditiegetrouw gewoon doorgewerkt. Welliswaar met een biertje en een whisky. Naar mate de avond vordert worden er wel wat andere dingen gedaan. Zo hebben we weer eens gekoppeltjeduikeld, werd er goed gepraat en gek genoeg moet er dan ook altijd wat gestoeid worden.

Opperste concentratie

De rails fixen en rechts de dolly die er uiteindelijk overheen gaat. Die onderdelen van die dolly zijn overigens geprint met een Carvey.

Aan het einde van dag 1 waren er tussentijdse demo's. Een ding bij deze demo's is dat het achterste van de tong angstvallig verborgen wordt gehouden. En begrijpelijk. Want bij de einddemo's moeten er natuurlijk mensen omver geblazen worden!

Kijkdoosje

Tussentijdse demo's

Meer demo

De Hooli

Begrijp je?

Slapen? Nee joh, gewoon doorgaan!

Maar wel mét een Whisky

Wielen printen

Gamen, moet ook gebeuren

Na de games en whisky tukken bij Q. De een op een Lamsac, de ander op een automatisch opblazend tweepersoons-luchtbed. De volgende dag kun je dan weer vroeg beginnen. Dat is het idee ;-)

Dag 2

  • 9:00Ontbijt
  • 12:30Lunch
  • 16:00Final demo's

Designs voor de kaarten zijn net binnen

Nee, geen clean desk nee ;-)

All goes well

Aan het einde van dag 2 waren de final demo's! Mooi om te zien hoe langzamerhand de sfeer toch wel iets anders werd, zo in aanloop naar die demo's. Er werd gerend door het pand, gesprekken dingen ineens over haalbaarheid en toch steeds weer die vraag "kunnen de demo's niet een uurtje later?"

Dankzij de live doventolk die de dame in haar Hololens ziet, kon zij toch alles begrijpen wat er gebeurde. Erg mooi! Applaus

De doventolk die via een live stream in beeld was in de Hololens.

De deskundige jury. Kars van Q, Gert Hans van Fabrique en Martine van Business Models Inc.

Aandachtige koppies

Vaak ontstaan ideeën naar aanleiding van een duidelijk gemis. De voordeur in Amsterdam is daar een mooi voorbeeld van. Aangezien we niet iets van een receptie hebben zijn het gewoon de programmeurs die de voordeur openmaken wanneer er een iemand aanbeld. En soms zit je gewoon even lekker te programmeren. Dus hoe fix je dat probleem? Juist, door ervoor te zorgen dat je niet meer open hoeft te doen. Wanneer er bekenden van het systeem bij de deur in de buurt zitten is de deur gewoon open. Er is dan namelijk zicht op de deur. Een mooi gevalletje van 'hoe wil je het nu echt?'. En dat natuurlijk even fixen in 2 dagen.

Niks deur openmaken met sleutels of nieuwe pasjes. Nee, gewoon met een pas die je toch al hebt.

Light Tracks. De Hue lampen zijn in sync met de video. Beleving ++

Voor het project Shiny Waga was het de bedoeling mooie 'rondom' opnames te maken van een auto op een eenvoudige manier. Een motor bleek echter iets makkelijker om op de 5de te krijgen.

Een eigengemaakte dolly die opnames maakt van een motor, hier meteen een awesome filmpje van bakt en online zet.

De winnaars!

POEF!

De jury's pick! Aloha. Zij maakte een app waarmee je je goededoelenbudget gemakkelijk kunt verdelen over een aantal goede doelen.

En de publiekswinnaars! Shiny Waga. Mooie 'rondom' opnames maken van een auto of motor, en deze op een eenvoudige manier online krijgen. Dat was hun missie en daar zijn ze behoorlijk goed in geslaagd!

Nog niet uitgekeken?

Ben je nog niet uitgekeken? Op de w00tcamp Facebookpagina van Q42 hebben we nog wat leuke filmpjes staan ook over de hoogte- en dieptepunten per project en filmpjes waarin de teams zich voorstellen. En op Q's blog staat nog een leuk artikel waarin de projecten iets meer worden uitgelegd.